Un sistem de frânare este un sistem folosit pentru a încetini sau opri mișcarea unui vehicul, a unei mașini sau a oricărui alt obiect în mișcare. Sistemul de frânare folosește forța de frecare dintre două suprafețe pentru a converti energia cinetică a obiectului în căldură și pentru a o disipa în mediul înconjurător.
Cuprins:
Sistemele de frânare: ce sunt și cum funcționează
La vehicule, sistemul de frânare este alcătuit dintr-un set de componente, printre care frâne, discuri sau tamburi, plăcuțe sau saboți și lichide de frână. Frânele sunt alcătuite de obicei dintr-un sistem hidraulic, care transmite presiunea pedalei de frână către roțile vehiculului prin furtunuri și lichidul de frână. Discurile de frână sunt discuri metalice montate pe fiecare roată, care sunt blocate de plăcuțele de frână atunci când pedala de frână este apăsată. Tamburele sau tamburele de frână sunt o versiune mai puțin obișnuită a discurilor de frână și funcționează într-un mod similar, dar în loc de plăcuțe de frână, folosesc saboți de frână care se extind în interiorul tamburului de frână pentru a încetini vehiculul.
Lichidul de frână este un lichid hidraulic care transmite presiunea pedalei de frână către roțile vehiculului. Este conținut în rezervorul lichidului de frână și este împins prin furtunurile sistemului de frână de pedala de frână. Lichidul de frână are un punct de fierbere ridicat și o compresibilitate scăzută, ceea ce înseamnă că poate transmite presiunea pedalei de frână către roți în mod eficient și fiabil. Sistemul de frânare este una dintre cele mai importante componente ale unui vehicul și trebuie întreținut în mod regulat pentru a asigura siguranța și funcționarea corectă a vehiculului. Dacă observați probleme cu sistemul dvs. de frânare, cum ar fi zgomote de scârțâit sau scurgeri de lichid, este important să îl verificați și să îl reparați de către un mecanic experimentat.
Cum funcționează sistemul de frânare
Un sistem de frânare funcționează folosind forța de frecare dintre două suprafețe pentru a încetini sau opri mișcarea unui obiect în mișcare. În cazul unui vehicul, sistemul de frânare transformă energia cinetică a vehiculului în căldură și o disipează în mediul înconjurător.
Sistemul de frânare este activat prin apăsarea pedalei de frână, care pune presiune asupra lichidului de frână din sistemul hidraulic. Aceasta, la rândul său, împinge plăcuțele de frână împotriva discurilor de frână sau saboții de frână împotriva tamburilor de frână, creând frecare și încetinind sau oprind vehiculul.
Când vine vorba de frâne cu disc, discul de frână este montat pe axa roții și se rotește împreună cu roata. Plăcuțele de frână sunt montate în mecanismul de frână și sunt concepute pentru a bloca discul atunci când pedala de frână este apăsată. Plăcuțele de frână sunt fabricate dintr-un material cu frecare ridicată, cum ar fi ceramica sau metalul, care se uzează treptat pe măsură ce se aplică frânarea. Uzura plăcuțelor de frână este unul dintre principalele motive pentru care sistemul de frânare trebuie verificat și întreținut în mod regulat.
În cazul frânelor cu tambur, tamburul de frână este o piesă cilindrică care se rotește odată cu roata. Saboții de frână sunt montați în interiorul tamburului și se extind atunci când pedala de frână este apăsată, blocând rotația tamburului și încetinind sau oprind vehiculul.
Lichidul de frână este un lichid hidraulic care este utilizat pentru a transmite presiunea pedalei de frână către roțile vehiculului. Lichidul de frână are un punct de fierbere ridicat și o compresibilitate scăzută, ceea ce înseamnă că poate transmite presiunea pedalei de frână către roți în mod eficient și fiabil.
Pe scurt, sistemul de frânare al unui vehicul funcționează prin generarea de frecare între două suprafețe, cum ar fi plăcuțele de frână și discul de frână sau saboții de frână și tamburul de frână, și transformând energia cinetică a vehiculului în căldură. Sistemul de frânare este activat prin apăsarea pedalei de frână, care împinge lichidul de frână prin sistemul hidraulic și acţionează componentele de frână. Sistemul de frânare este una dintre cele mai importante componente ale unui vehicul și trebuie verificat și întreținut periodic pentru a asigura siguranța șoferului și a pasagerilor.
Componente de rezervă pentru sistemul de frânare
După cum s-a văzut, sistemul de frânare este alcătuit din diferite piese de schimb pentru a face față eventualelor probleme. Acest lucru duce la faptul că diagnosticul lor nu este foarte simplu. Dacă aveți îndoieli, întrebați-vă mecanicul sau magazinul de piese auto de încredere.